Tuesday, May 26, 2009

“ӨӨРЧЛӨХ ҮҮ” буюу Улс төрийн брэндинг



Маркетингийн гуру Al Ries-ийн тодорхойлсноор “Шилдэг брэнд болохын тулд хэрэглэгчийн ой ухаанд ямар нэгэн үгийг эзэмших хэрэгтэй.”

Таны үг ямарваа нэгэн санаа, шинж чанар, нэр төрөл, сегмент, хэрэглэгч эсвэл үнэ гэх мэт маш олон зүйлс байж болно. Хамгийн гол хэрэглэгчийн ой ухаанд тухайн брэндийг төлөөлж чадахуйц энгийн, ганц үгийг л эзэмших хэрэгтэй.

Алдартай брэндүүдийг жишээ болгон сонирхоцгооё.

The real thingCoca Cola

Unassembled furniture – Ikea

Internet search – Google

Internet videos – Youtube

Expensive coffee- Starbucks

Expensive watch – Rolex

Cheap – Wallmart

Улс төрийн маркетинг ч бүтээгдэхүүний маркетингаас ялгаагүй. Гэхдээ бүтээгдэхүүнүүд зах зээлд эзлэх хувиараа 1 юмуу 2 эсвэл 3-р байрыг эзлэн оршсоор байдаг бол харин улс төрд 2 эсвэл 3-р байр гэсэн ойлголт байхгүй. Нэг бол ялна, нэг бол ялагдана. Ялах, ялахгүй л чухал. Нийт сонгогчдын хэдэн хувийн саналыг авч 2-рт орсон нь сонин биш.

Бүгдээрээ 2000 оны АНУ-ын ерөнхийлөгчийн сонгуулийг эргэн санацгаая. Тухайн үед БНН-аас George Bush, АН-аас Al Core нар нэр дэвшин өрсөлдөж байлаа.

Хэрхэн улс төрд амжилт олох вэ? Хэрхэн сонгуульд ялах вэ?

Хүчирхэг брэндийг бүтээснээр л сонгуульд ялж чадна. Улс төрийн хүчирхэг брэндийг яаж бүтээх вэ? Яг л бүтээгдэхүүн борлуулахтай адилхан. Өөрөөр хэлбэл сонгогчдын ой ухаанд ямар нэгэн үгийг эзэмшиж чадсанаар сонгуульд ялж чадна.

Тэгвэл 2000 онд George Bush ямар үгийг эзэмшиж байв?

George Bush – Compassionate conservative

Харин өрсөлдөгч Al Gore ямар үгийг эзэмшиж байв?

Al Gore - ??? Үнэндээ Al Gore ямар ч үгийг эзэмшээгүй байсан.

Түүхийг сөхөх юм бол хүчирхэг, тохиромжтой үгийг сонгогчдын ой ухаанд эзэмшиж чадсан нэр дэвшигчид амжилтад хүрч ерөнхийлөгч болж байсан байна. АНУ-ын урьдны ерөнхийлөгчдийн эзэмшиж байсан үгийг харцгаая.

Bill Clinton – It’s the economy, stupid

Ronald Reygan – Supply side economics

Эцэг George Bush – No new taxes

Харин буруу, зохисгүй үгийг хэрэглэгчийн ой ухаанд эзэмших гэж оролдвол хэрхэн бүтэлгүйтэж болохыг доорх жишээнүүд харуулна.

Walter Mondale – I’ll raise taxes

Barry Goldwater – Extremist

Харин өнгөрсөн 2008 оны АНУ-ын сонгуулиар хэн ямар үг эзэмшиж байсныг эргэн санацгаая.

Hillary Clinton – Experience

Barack Obama – CHANGE we can believe in

Мэдээж Barrack Obama-ийн эзэмшиж байсан үг тохиромжтой байсан. Бүхий л хэвлэл мэдээллийн хэрэгслүүд “Бид өөрчлөх цаг ирлээ” хэмээн шуугицгааж байв. Энэ үед Hillary Clinton өрсөлдөгчөөсөө давж гарахаар шинэ үгийг эзэмшиж эхэлсэн байна. Тэр үг нь:

Hillary Clinton – Countdown to CHANGE

Гэвч хэтэрхий оройтсон байлаа. Hillary Clinton өрсөлдөгчийнхөө аль хэдийн эзэмшсэн үгийг өөрийн болгох гэж оролдсон нь алдаа байв. Өнөөдөр АНУ-ын ерөнхийлөгч хэн болсныг, хэн нь оновчтой үг сонгогчдын ой ухаанд эзэмшсэнийг та бид мэдэх билээ.

Ц.Элбэгдорж – ӨӨРЧЛӨХ ҮҮ

Н.Энхбаяр – Эх орны хишгийг өгүүлнэ

Өнгөрсөн 5.24-ны өдөр болж өнгөрсөн МУ-ын ерөнхийлөгчийн сонгууль өнөөдөр хүн бүрийн ярианы гол сэдэв болж байна. Нэр дэвшигч Ц.Элбэгдорж сонгуулийн сурталчилгааныхаа турш “ӨӨРЧЛӨХ ҮҮ” гэсэн үгийг ашиглаж байсныг бид бүхэн мэднэ. Тэрээр сонгогчидтой хийсэн уулзалт бүртээ, тавьсан илтгэл бүртээ, өгсөн ярилцлага бүртээ “ӨӨРЧЛӨХ” гэсэн сэдэв дээр төвлөрч байлаа. Тэрээр энэ үгээр өөрийн брэндийг бүтээсэн бөгөөд сонгогчдын, нийгмийн ӨӨРЧЛӨХИЙГ ХҮССЭН ГАЛЫГ ӨРДӨЖ ӨГСНӨӨРӨӨ энэ удаагийн сонгуульд ялсан байх магадлалтай.

Харин нэр дэвшигч Н.Энхбаярын эзэмшиж байсан үг нь миний бодлоор тийм ч тохиромжтой үг биш байсан. Мөн нэр дэвшигч Н.Энхбаяр нэг үгэн дээрээ төвлөрч чадаагүй нь ялагдах шалтгаануудынх нь нэг болсон байх магадлалтай.

Миний бие энэхүү бичлэгийг аливаа улс төрийн хүчин, аливаа нэг хүнийг дэмжих зорилгоор бичсэнгүй. Харин маркетингийн өнцгөөс болж өнгөрсөн үйл явдлыг дүгнэн бичлээ.

Ингээд шинэ ерөнхийлөгч Ц.Элбэгдорж “Монголын нийгмийг сайн тал руу нь ӨӨРЧЛӨХ” л үлдлээ.

2 comments: